logo

Ondersteuning

Veelgestelde vragen over zonnepanelen, laadpalen & airco

Hieronder vindt u enkele veelgestelde vragen over onder andere zonnepanelen, laadpalen en airco waarop we een helder antwoord bieden.

Heeft u hulp nodig om bijvoorbeeld een thuisbatterij aan te sluiten of heeft u een andere vraag? Stuur ons een bericht voor meer informatie.

shutterstock ()

Stuur een e-mail naar service@gebroerscappuyns.be waarin u het probleem beschrijft. Wij krijgen daarvan een automatische melding. Vervolgens contacteren we u om het probleem te bespreken of een plaatsbezoek in te plannen

Wij kleven een sticker op uw omvormer met de unieke logingegevens van uw installatie. Mocht u die sticker niet hebben, kan u altijd een mail sturen naar service@gebroerscappuyns.be. In dat geval sturen we u de correcte gegevens door.

Iedereen die zijn of haar zonnepanelen in 2023 liet installeren en keuren, heeft nog recht op een premie. Bij installaties die op of na 1 januari 2024 geplaatst worden, vervalt die premie. Sinds april 2023 worden geen premies voor thuisbatterijen meer uitgereikt.

Nee, dat is vanwege gezondheidsrisico’s sinds 2019 officieel verboden.

Dat hangt van verzekering tot verzekering af. Contacteer uw verzekeraar en meld uw zonnepanelen, zodat u eventueel extra beschermd bent tegen schade door weersomstandigheden of brand/rook/roet.

Zonnepanelen zijn grotendeels zelfreinigend, maar het kan zeker geen kwaad om ze tweejaarlijks te laten reinigen. In theorie kan u dat zelf doen, maar we raden aan om die klus aan onze experts over te laten.

Er wordt in de lente en zomer meer zonne-energie opgewekt dan in de herfst en winter. Dat maakt uw zonnepanelen in het najaar echter niet nutteloos. Integendeel: door de kou wekken ze energie beter op dan bij warme temperaturen. Er is immers geen direct zonlicht nodig.

Ja, al is het bedrag afhankelijk van het contract bij uw energieleverancier. Vergeet niet aan uw leverancier te melden dat u zonnepanelen heeft.

Een thuisbatterij is bedoeld om te voorkomen dat een overschot aan energie op het net terechtkomt. Naargelang de capaciteit van de batterij slaat die zo veel mogelijk energie op. Die stroom kan u dan later gebruiken, op momenten waarop de zon niet schijnt (bv. ’s avonds of ’s nachts). Een slimme thuisbatterij vlakt pieken in uw verbruik af, wat vooral interessant is gezien het capaciteitstarief dat op 1 januari 2023 van kracht gegaan is.

Dat hangt af van verschillende factoren, waaronder de soort installatie. Heeft u zonnepanelen én een thuisbatterij? Hoe hoog ligt uw energieverbruik? Schakelt u overdag of ’s avonds grootverbruikers als wasmachines in? Wij kunnen vrijblijvend een schatting maken, maar vaak is het zo dat u tijdens de herfst- en wintermaanden toch nog stroom van het net afhaalt. Een grote energieproductie zorgt ervoor dat uw overschot voor uw verbruik compenseert.

Wij vragen aan al onze klanten om de ruimtes waarin we werken goed voor te bereiden. Dat houdt vooral in dat u obstakels zoals kasten weghaalt. Zo kunnen wij makkelijker aan de slag gaan en ons op onze taken concentreren.

Ja, iedere nieuwe installatie of uitbreiding ervan moet aangegeven en gekeurd worden. Volgens welke standaarden uw installatie conform dient te zijn, kan u hier raadplegen.

Ja, in principe wel, maar als u aan bepaalde voorwaarden voldoet, geldt een vrijstelling. Die voorwaarden kan u op de website van het omgevingsloket raadplegen of bij uw gemeente navragen.